Hur kan jag, del 3, Djurparken

Oasis Park

Då kom den underbara dagen då vi skulle ge oss iväg ett par mil söderut, till djurparken "Oasis park".

Vi gick upp otroligt tidigt för att ha semester, och gick till ett närliggande hotell där bussen skulle hämta upp oss.
Vår guide för dagen hette Vanja och kom från.. ptja.. ryssland eller närliggande land? Pratade flytande spanka men otroligt knackig engelska.. Hennes naglar var målade röd/vit/turkos, och var även avskavda ganska väl.. Men men. Hon var trevlig och duktig!
Vanja berättade om djurparken, hur den startats upp av en familj för många år sedan, och att de på egen hand fick annordna bevattningsledningar, eftersom det knappt regnar något på ön.
En ganska gripande historia faktiskt, och man fick god medkänsla för familjen och djurparken, som enbart drevs av pengar som kom från turister..

Väl där fick vi frukost och annat, tex klisterlappar att sätta på bröstet, som visade vilken grupp vi tillhörde, och vilket språk man skulle tilltala oss på.
Det första spännande som skedde var att alla i gruppen skulle få ta kort ihop med papegojor och en söt liten krokodil.
Jag och Jimmy fick först hålla varsin papegoja, satan i gatan vad de kan skrika en i öronen! Jösses. Och därefter kom krokodilen.. Det var spännande, men gud vilken chock jag fick när jag höll i honom. Han kändes inte alls som jag trodde han skulle göra. Han kändes kall och gummigaktig...

Vi fick sedan gå på egen hand, vi klappade på apor, tittade på leoparder, uttrar och mycket annat.. sen kom min favorit.. Girafferna! Herregud. Jag tror faktiskt inte att det finns ett vackrare djur än giraffen. Så stora, ståtliga och bara allmänt fina! Jag fick aldrig någon riktigt bra bild, men när vår Vanja kom och visade att bara man håller fram en kvist med löv kommer det fortare än kvickt! Klappa, mata och ta kort på. Jadå! Bilder kommer framöver!

Sedan tittade vi på en sjölejon/säl show. Där jag fick en gigantisk jättepuss av det ena sjölejonet. Han satte sig framför mig, tittade på mig en stund och kastade sig på mig. Han var underbart söt, men luktade ganska mycket fisk..

Reptilshow stog näst på tur på vår lista, och två av killarna som annordnade det hela var verkligen jätteroliga, och den ena hette Nacho! Haha! 4a från publiken skulle fram och hålla en gigantisk pytonorm. Den ena mannen var verkligen stor som ett hus, och så brun att han skimmrade i lila. Snyggt. Verkligen. Bra jobbat grabben. Nacho visade upp hur farliga krokodiler kan vara, och återigen fick vi känna på en liten krokodil. Men, sht vad stora och kraftfulla de stora krokodilerna är! Jag satt ju nästan och blev lite rädd när han visade hur hårt de verkligen hugger..
Efteråt, så gick vi vidare och tittade på papegojshow, där fåglarna spelade basket, åkte sparkcykel och solade. Söta!

Sedan, var det dags för kamelridningen! DET var en upplevelse. Vår kamel, eller snarare dromedar, hette Lazaro, och var jätte lugn och fin. Lite för lugn eftersom han gjorde att hela gruppen sackade efter, + att han drog åt vänster hela tiden, så vi var påväg ner för ett stup flera gånger.. På Dromedaren framför mig och Jimmy satt två svenskar, (Skräll eftersom det inte fanns några svenskar på ön i princip!) otroligt trevliga stockholmare! De berättade bland annat att deras flyg från Arlanda blev 6 timmar försenat pga snöovädret. Och dom fick inte lämna planet. Kul liv.
Vi red upp för branta backar, och väl uppe på toppen fick vi en otrolig utkiksvy.. Herregud vilken ö! Bilder kommer framöver!

Efter det här var det dags för bussfärd en kort sväng, mot maten och den botanskaträdgården.. Maten var god, men Vitlökssåsen var lite väl stark, eller vad säger du Jimmy? :P När Jimmy sedan skulle ta på sig sin ryggsäck igen, upptäcker han att det droppar skrämmande mycket vatten från den. Då har korken från ena (fulla)vattenflaskan ramlat av, och allt i väkan var dyngsurt. Kameror, mobiltelefon och plånböcker. Hejja!

Vi gick runt en sväng, åt glass, Jimmy köpte kortet då vi red på kamel och jag köpte kortet då vi posade med krokodilen. Sedan var det dags för "birds of pray"show. Det var väl inget att hänga i julgranen direkt, eftersom de tappade bort ett par fåglar mitt i uppvisningen osv men, Gamarna var ju iallafall coola? haha

Efter det här var både jag och Jimmy ganska trötta, och dagen i djurparken var över. Jag sov i stortsätt hela bussresan hem till Corralejo..
På kvällen åt vi på hotellet. Jag åt en hyffsat god, men väldigt dyr hamburgare, och Jimmy åt en smaklös pasta bolognaze (eller hur det nu stavas?)..
Vi hamnade i säng ganska tidigt den kvällen och dagen efter skulle det bära iväg till stranden! Det och mycket mer berättar jag om imorgon!


Bilder från hela vår resa och från djurparken kommer senare!







Kommentarer

Säg vad du tycker här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0