Rögle - HV71, 1-2. Omgång 21. Eftersnack.

Då drog det igång på allvar igen.
Elitserien har haft ett kort uppehåll pga Karjala Cup. Några lag spelade dock sin första match redan i tisdags, och Rögle spelade sin första i Torsdags mot Södertäljde där de vann med 3-2. Rögle är otroligt bra iår! Skrämande nog. I dagens match var dock inte Kenny Jönsson med. Vilket gjorde mig LITE lugnare, men efter 20 omgångar vet jag att de klarar sig bra utan Jönsson också!
Hv spelade i Champions Hockey Leauge i onsdags mot SC Bern (som de tidigare iår utklassat på hemmaplan) nere i Schweiz. Jag följde dock inte matchen. Den slutade 7-5 till hemmalaget Bern. Och vad källor säger så spelade Hv fruktansvärt värdelöst. Som jag skrivit fi tidigare inlägg så stämde inte passningsspel, försvar osv..

Med detta i åtanke var jag spänd inför dagens match.. Rögle är starka, 16 poäng hemma, och 17poäng borta.

Första perioden
Började i stortsätt som en slutspelasmatch. Högt tempo och mycket vilja. Passningar och dylikt stämde som vanligt inte, men det såg ljusare ut än vanligt vissa stunder! Jag förstår dock fortfarande inte vad hela grejjen med att finta och dra på offensiv blå handlar om, sluta vara så egoistiska och passa istället för att ge bort pucken!
Hv drog på sig en tidig utvisning. Vilket Rögle tog fördel av.. 1-0 till Rögle.
Hv fick sedan fyra nummerära överlägen på raken och i det tredje kunde Davidsson, mycket skickligt och snyggt sätta 1-1 målet. Han gick bakom mål, tog köksvägen och skjöt in den, med hjälp av Rögle-skridskor..
PP är dock en sak jag har att klaga över hos Hv. Det skjuts för lite på mål! Det liknar mer handboll i många lägen. Visst, man måste bygga upp spel, finta bort motståndare på rätt sätt osv, men, om man inte skjuter mot mål, är det väl ändå ingen idé att lura bort motståndarna!?

Andra Perioden
Nu var det istället Rögle som fick med sig utvisningarna, men kunde inte skapa något. Det kunde däremot Voutilainen som gjorde säsongens första BP mål! Och vilket mål sen! Han snodde åt sig pucken ganska nonchalant från en Rögle-spelarei Hvs anfallszon, och kunde därför komma fri med Rögles Penker. Eftersom det var Jukka som kom fri, kände jag mig lugn och kunde egentligen jublat innan jag sett att den gått in. 1-2 till Hv!

Tredje Perioden

Hv gjorde en otroligt bra tredje period, och visade upp, för egentligen första gången den här säsongen, bevis på att de är ett lag och inte enskilda spelare!
I 8de minuten blev Liv överkörd av en Rögle spelare och blev liggandes tillsammans med honom på isen. Han hade sträckt ljumsken och leddes ut av läkare till omklädningsrummet. Jag fick en chock. Det är tur att vi har Andersson som i vilka lägen som helst hoppar in och är otroligt stabil! Första rapporten efter matchen om Liv är dock lovande, och det var ingen större fara. Förhoppningsvis!
Som sagt visade sig Hv från den bästa sidan den här perioden, och Rögle hade inte mycket att komma med. Hvs Fredriksson och Melin fick öppna mål båda två, men kunde inte sätta dem.
Misstagen minimerades och Hv bombaderade. Det blev dock otroligt spänannde i slutet när Hv fick en man utvisad och Rögle tog ut sin målvakt. Men, pajkarna styrde upp det hela mycket bra!
Slutresultatet blev 1-2!

Det syntes att Hv efter Bern matchen haft ett litet "kris-möte". Jag hoppas att den här matchen, framförallt tredje perioden var ett smakprov på vad som komma skall!


Matchens Lirare
;
Förutom Voultilainen, tycker jag deffinitivt att Simon Önerud är.
Har en känsla av att jag kommer utnämna honom många gånger iår! Han visar att han vill vara med och kriga i toppen av tabellen, han krigar framför mål, är inte rädd för att ta smällar, och skjuter mot mål när han får chansen. Tänk om de äldre spelarna kunde få lite energi av Simon?


Period 1:
1-0 RBK (05.26) Peter Högardh (Salomonsson, Sondell) PP
1-1 HV71 (15.56) Johan Davidsson (Voutilainen, Thörnberg) PP

Period 2:
1-2 HV71
(13.02) Jukka Voutilainen BP

Period 3: -

Skott 19-41 (7-16, 7-9, 5-16)
Utvisningar RBK: 8x2 – HV71: 8x2
Domare Marcus Vinnerborg
Publik 5043



Kommentarer

Säg vad du tycker här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0