Fläskfilé i Örtsås.

Min mamma gav mig ett alldeles underbart recept när jag och Henrik var hemma och röstade och hälsade på i söndags. Otroligt snabbt och fruktansvärt gott!




Fläskfile i Örtsås

500 g fläskfile
½ tsk salt
1 krm vitpeppar
smör

Sås:
2 dl grädde (Jag använde matlagningsgrädde)
½ msk mjöl
½ dl vatten
125 g grovskuren färsk spenat
½ hönsbuljong (Jag använde köttbuljong)
½ dl hackad färsk gräslök
1 dl hackad dill
1 msk fransk senap


Skär köttet i skivor eller tärningar, salta peppra och bryn tillsammans med smör i en stekpanna.Vispa ihop grädde och mjöl i en kastrull. Tillsätt vatten, spenat, buljong, örter och senap. Detta skall sedan koka upp under vispning. Lägg sedan i köttet i såsen och låt koka i ca 5min.
Vi hade fiber pasta till, men man kan nog ha potatis, ris eller annat till om man känner för det.
Men när pastan och såsen var klara så rörde jag ner pastan tillsammans med såsen så alltihop blandades i kastrullen.

Jag ska också vara ärlig med att jag aldrig någonsin följer recept till punkt och pricka. Jag tar nästan allt på måfå. Jag använde tillexempel 2,5dl grädde istället för 2dl osv.
Jag anser att recept är till för att ge en ett hum om det man ska göra.


Jag lovar, det är verkligen värt att testa! Smaklig måltid!



Kommentarer

Säg vad du tycker här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0